„Fly OK, fly ČSA“ aneb poslední zhasne...
Trochu historie
Československé aerolinie (ČSA) jsou (zatím ještě) druhé nejstarší aerolinie na světě. ČSA byly založeny 6. října 1923 československou vládou jako Československé státní aerolinie. Imatrikulační značku jejich letadel „OK“, jim záviděli marketingoví experti leteckých společností celého světa. ČSA „přežily“ celé období první a druhé republiky, německou okupaci, 40 let komunistické totality (první airbusy pro dálkové lety byly objednány ještě před listopadem 1989 !), změnu režimu v roce 1989, nepovedenou privatizaci do rukou Air France, ale neubránily se nástupu politických „elit“ spojených s organizovaným zločinem, které plně ovládly ČSA po roce 2003. V současnosti, ještě nedávno velmi bohatá společnost ČSA (letadla, pozemky, budovy, hangáry, Cargo terminál, catering, výcvikové středisko, autopark, sloty, ...), je již fakticky pouze „prázdnou slupkou“ a jediný vlastní létající prostředek je horkovzdušný balón. Byl by to u nejstarších aerolinek pěkný vtip, kdyby to nebyla hořká skutečnost.
Začátek konce ČSA
Září 2003 a nástup J. Tvrdíka do čela ČSA můžeme považovat za začátek konce. Jedním z klíčových manažerských rozhodnutí Tvrdíkova vedení byl nákup nových letadel Airbus A 320. Právě nákup airbusů bývá označován za moment, který vrhl ČSA do ztráty, z níž se nevzpamatovaly. Dle mého názoru byl problém někde jinde. Nová letadla měla částečně nahradit stávající boeingy. Problém byl ale v tom, že ačkoli přišly airbusy, boeingy létaly dál. ČSA se tak obrovským způsobem zvýšila přepravní kapacita, které však nedokázaly využít. To ale nebyl problém vlastní koupě. ČSA je kupovaly paradoxně v době, kdy byl na trhu letadel nedostatek, takže ještě nástupce Tvrdíka, Radomír Lašák měl šanci celý kontrakt se ziskem prodat. Neudělal to, ale naopak uplatnil opci a přikoupil další airbusy. Pokud jde o výběrové řízení na financování samotného nákupu, viděl jsem jen málo takto výhodných podmínek financování. Banky o ten obchod stály a jejich nabídka tomu odpovídala. Z obchodního hlediska se ten nákup nedal financovat lépe.
Ještě v letech 2006 – 2007 však ČSA vlastnily podstatnou část svého historického majetku. Faktická likvidace ČSA nastala s příchodem R.Lašáka ( v odposleších „kmotra“ Mrázka zvaného důvěrně „Laši“) a dokončena byla nástupem Řebíčkova bankéře. Hlavní ztráty způsobovaly především vysoké provozní náklady, hrazené rozprodáváním a "prožíráním" majetku aerolinek. Když prodáte catering a zároveň s jeho kupcem uděláte smlouvu, že od něj každoročně utratíte za cateringové služby 400 milionů, tak je to hodně zvláštní. Stejně, jako když prodáte hangáry, budovy, pozemky, letadla, auta a současně si je od kupujících pronajmete s tím, že potřebujete cash na provoz. Všechny transakce kryla dozorčí rada (jmenovaná ministrem financí Kalouskem) v čele s Ivanem Kočárníkem, proslulým ministrem financí bývalého premiéra a prezidenta VK, který sehrál i klíčovou roli při privatizaci České pojišťovny do rukou PPF. Dodnes se neví, komu ČSA prodaly cargo terminál. Přitom obchody se státem by měly být co nejprůhlednější, ale tady odpovědní státní úředníci stále říkají, že ani nevědí, komu cargo patří.
Vztah mezi Letištěm Praha (LP) a ČSA
Obě tyto společnosti jsou spojeny pomyslnou pupeční šňůrou a to již od svého vzniku až do současnosti. Pouze někdo neinformovaný může napsat, že ČSA a LP jsou dvě naprosto samostatné firmy, a krach ČSA nebude mít žádný dopad na LP. Letiště Praha samozřejmě i po krachu ČSA bude dále existovat a dokonce bude ziskové (jak je tomu v podstatě u každého monopolu, kterým je i Letiště Praha), ale nikdy se nestane vysněným vzdušným přístavem a křižovatkou v „srdci Evropy“, jak o tom ještě před pár lety básnili pánové Topolánek, Kalousek, Bém a další, kteří se nemohli shodnout pouze na tom, jestli za privatizaci Letiště Praha dostanou 100 miliard korun, nebo „jenom“ 80 miliard. Samozřejmě s vidinou tučných privatizačních provizí do vlastních kapes (především) a kapes jejich politických stran (jak tomu bylo u privatizací zvykem). Dnešní tržní cena Letiště Praha bude na úrovni 20-25 miliard korun.
Poznámky závěrem
Na téma historie ČSA by se dala napsat spousta více nebo méně odborných publikací. Možný námět na diplomovou práci pro některého studenta VŠ... (pramenů je dost). Ponechám stranou otázky vztahu dálkové, střednětraťové a krátkotraťové flotily a síťového efektu, nástup low cost konkurence, vývoj ceny ropy a leteckého paliva, zajišťovacích operací, atd., atd. Nemá smysl polemizovat s argumenty, že je to osud a daň demokracii, případně, že podobně dopadli i jiní národní přepravci (ČSA nebyly nikdy Malev ani Pan Am...).
PS: V letech 2005-2007 jsem měl v ČSA na starosti dlouhodobé financování a treasury...
Pavel Makovec
Potřebujeme ruskou ropu?
Naše finanční podpora Ruska od vypuknutí válečného konfliktu s Ukrajinou představuje jen za dodávky ropy přes 270 miliard korun, zatímco naše celková pomoc napadené Ukrajině nedosahuje ani 60 miliard korun.
Pavel Makovec
Jak se jezdí v Evropě
Je tomu rok, co jsem si vyzvedl řidičák z „čistírny“ a rozhodl jsem se po tři a půl měsíční „karanténě“ projet po Evropě. Zjistil jsem, že vyspělá Evropa se nám stále rychleji vzdaluje...
Pavel Makovec
Vláda na nákupech
Nemyslím tím nepovedený „mystery shopping“ pana předsedy vlády Fialy, který mu ale zajistil nesmrtelnost jako „Mr. Nutella“, pod kterým se zapíše do historie, ale letošní nákupy soukromých firem státem, označované za "strategické"
Pavel Makovec
Největší evropský skanzen? Česká republika.
Uděláme z „montovny mozkovnu“ nebo „přechod na vzdělanostní ekonomiku“ je budoucnost naší země... Podobným výkřikům politiků se dnes začínají smát i občané, kteří ještě nedávno politikům věřili. Naši politici však mají tajný plán!
Pavel Makovec
Nezaměstnanost. Jsme opravdu premianti?
Poslední roky se holedbáme rekordně nízkou nezaměstnaností. Je to opravdu tak? Při podrobném zkoumání zjistíme, že je to jen náš další umělý úspěch. Realita je jiná a místo armády nezaměstnaných máme armádu předčasných důchodců.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici
Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...
Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky
Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...
Kyjev na Rusko vyslal drony, balistická raketa v Oděse způsobila požár
Sledujeme online Ukrajinské drony v noci na čtvrtek poškodily energetickou infrastrukturu v západoruské Orlovské...
Tlaková níže přinese mírné ochlazení. O víkendu bude oblačno, přijdou i bouřky
Přímý přenos Silný vítr a nebezpečí vzniku požáru na vybraných místech v Česku hrozí ještě ve čtvrtek, výstrahy...
Pronájem bytu 3+kk - Zlín, Zálešná
Zálešná II, Zlín
11 500 Kč/měsíc
- Počet článků 203
- Celková karma 15,73
- Průměrná čtenost 2178x