Abych předešel některým nedorozuměním, tak na úvod prohlašuji, že nemám žádný kladný vztah k Čínské lidové republice a tím méně k jejímu politickému zřízení. Vadí mně porušování základních lidských práv všude na světě, Čínu nevyjímaje a vážím si lidí, kteří se aktivně stavějí na obranu lidských práv. Obchodní a jiná spolupráce s autoritativními režimy by nikdy neměla být za cenu ústupků v oblasti lidských práv. Rovněž chování Policie České republiky během zajištění čínské návštěvy považuji za neprofesionální a některé excesy vůči českým občanům, včetně policejní akce na akademické půdě považuji za skandální. Ve fungující demokracii by po podobných akcích následovala rezignace ministra vnitra, případně policejního prezidenta a jiných policejních velitelů. U nás se jako oběť předhodí pár nevinných policejních pěšáků, kteří jen (asi zbytečně horlivě) plnili rozkazy svých nadřízených.
Vyvěšování tibetské vlajky se stalo v našich zemích určitým rituálem, který symbolizuje odpor proti okupaci Tibetu Čínou a nedávná návštěva čínského prezidenta způsobila i nedostatek tibetských vlajek na trhu. Nedostatkovým zbožím se staly dokonce i čínské vlajky, a to je při nadbytku všeho možného čínského zboží v našich obchodech na pováženou. Když jsem viděl scénku s tibetskou vlajkou v rukou poslance Kalouska, která se stala hitem internetu, tak symbol tibetské vlajky pro mě dostal nový rozměr. Podezírám pana poslance Kalouska, že má podepsaný lukrativní kontrakt s naší veřejnoprávní Českou televizí (její současný generální ředitel má mimořádně vyvinutý smysl pro byznys) na letošní silvestrovský pořad ČT. Komické scénky a výstupy, které pan poslanec Kalousek pravidelně předvádí, kdykoliv je v přítomnosti televizních kamer, jiné vysvětlení ani nenabízí. Použití tibetské vlajky v Kalouskově humorné scénce je však již za hranicí dobrého vkusu. I když neznám přesnou výši honoráře pana K., tak výběr scének s poslance Kalouskem za poslední rok bude určitě nejlepší silvestrovský pořad, hodnoceno poměrem cena/výkon, za posledních 25 let. Jestliže naším králem komiků 20. století byl legendární Vlasta Burian, 21. století bude určitě patřit (již dnes) nezapomenutelnému Miroslavu Kalouskovi.
Tibetská vlajka v rukou poslance Kalouska mě donutila, přečíst si něco z dějin Tibetu od různých autorů, abych si mohl udělat lepší obrázek o tom, co asi mohou znamenat hesla typu „Free Tibet“ nebo česky „Svobodný Tibet“, která jsme mohli vidět a slyšet během návštěvy čínského prezidenta. Tímto panu Kalouskovi děkuji za inspiraci. Historická fakta dávají o životě v Tibetu v období před čínskou okupací výrazně odlišný obraz, než jaký známe z různých romantických filmových zpracování. Starý tibetský režim neznal žádnou demokracii (západního typu) a spíše než k feudalismu měl blízko k otrokářskému zřízení se společností rozdělenou kastami, který se k nejnižším vrstvám choval s krutostí a bezcitností, jakou si v evropském civilizačním prostředí ani neumíme představit. Takže bude dobré vědět jakou vládu a jaké zřízení heslo „Svobodný Tibet“ propaguje a co si pod tím jednotliví zastánci tohoto hesla představují. A taky se může z nevědomosti stát, že to s tibetskou vlajkou může dopadnout podobně jako s vlajkou Konfederace (Konfederované státy americké) z období občanské války v USA, která je dnes hlavně symbolem nerovnosti občanů a rasismu...
PS: Princip práva na sebeurčení národů bývá v historii často zneužíván na prosazování zájmů velmocí, a tak raději nebudu spekulovat, jak je to vlastně s tím Tibetem...