Před pár dny byl zprovozněn speciální web, který má pomocí zabudované kalkulačky informovat občany o výši příspěvku na elektřinu a plyn, který dostanou jednotlivé domácnosti jako příspěvek státu na pomoc v období současného raketového růstu cen energií. Když jsem si chtěl spočítat, kolik mně stát přispěje, marně jsem hledal sazbu D27D, kterou má naše důchodcovská domácnost. Ale tuto sazbu jsem marně hledal. Na třetí opakovaný pokus o dotaz, proč tam příslušná sazba není, jsem dostal od týmu Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) odpověď, že "na elektromobily se příspěvek nevztahuje". Ale já nechci žádný příspěvek na elektromobil, ale vzhledem k plošnému charakteru příspěvku mně není jasné, proč nemám jako důchodce nárok jen proto, že jsem si pořídil elektromobil.
Na rozdíl od ostatních evropských zemí není u nás žádný příspěvek na koupi elektromobilu a přes schválený Green deal a všeobecný přechod na elektromobilitu, včetně připravovaného zákazu spalovacích motorů na fosilní paliva (benzín a nafta) je u nás každý, kdo si zakoupí elektromobil sankcionován za jeho koupi. Koupí elektromobilu se v očích vlády a MPO stáváte „nadbytečně“ bohatým občanem a ztrácíte nárok na všeobecně rozdávanou plošnou podporu. Nevím jestli to byl nápad přímo z hlavy samotného pana ministra nebo nějakého ministerského úředníka, který tím, že majitele elektromobilů vyřadil z podpory pomocí tzv. úsporného tarifu může tvrdit, že se tedy nejedná o plošnou podporu, jak to dělala v minulosti kritizovaná vláda ANO s podporou komunistů.
Dnes byli z nároku vyloučeni majitelé elektromobilů, příště to mohou být třeba majitelé psů a koček, protože to je taky nadbytečný luxus nebo třeba kuřáci, tetovaní nebo majitelé více nemovitostí atd. Nesmysl vyloučení majitelů elektromobilů z podpory mylně předpokládá, že každý majitel elektromobilu má tarif D27D, jehož jediná výhoda je v tom, že garantuje tzv. nízký tarif v jednom časovém úseku, přitom ostatní sazby s dvoutarifem (třeba D25D) mají spínání nízkého tarifu rozdělené na několik úseků během dne. Cena za elektřinu je v podstatě stejná. Dvoutarif se sazbou D25D jsem používal i před nákupem elektromobilu a dokonce první dva roky s elektromobilem. Popisování anabáze se změnou tarifu na D27D je na samostatný článek a „Můj ČEZ“ spadá jako polostátní firma pod stejného ministra jako vytvoření tzv. úsporného tarifu. Takže přecházím zpět na tarif D25D a doufám, že tím získám nárok na plošnou podporu. Pokud by se posuzování nároku na tzv. úsporný tarif vztahovalo na typ tarifu k 23.8.2022, tak nebudu mít nárok ani kdybych elektromobil jako symbol luxusu prodal, koupil si ojetou škodovku a začal opět spalovat fosilní paliva.