ČEZ – král mezi sponzory
Výdaji na sponzoring a reklamu vyniká největší státem ovládaná firma ČEZ. Všem zájemcům doporučuji pečlivou analýzu jednotlivých sponzorských a reklamních aktivit, uvedených např. ve Výroční zprávě ČEZ, a.s. za rok 2013. Za každou položkou by se dal najít konkrétní „politický podnikatel“, spojený s některou z našich „tradičních“ politických stran. Sponzorské dary a velká část marketingových nákladů jsou daňově neuznatelné náklady a jsou hrazeny ze zisku společnosti. Za dobu existence společnosti ČEZ dosáhly tyto výdaje v součtu několika miliard korun.
MFF Karlovy Vary
Hlavní sponzorem Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary není nikdo jiný než největší státem ovládaná firma, ČEZ,a.s. Díky České televizi a (nejen) bulvárním deníkům měli občané možnost přes týden podrobně sledovat, jak se díky daňovým poplatníkům mohly celebrity všeho druhu a velikosti, spolu s manažery státních i soukromých firem a politiky všech stran, bezstarostně bavit cestou z jednoho večírku na druhý. Mohli jsme jako každoročně vidět i rodinné příslušníky bývalého prezidenta, jejichž vazby na ČEZ vyvolávají často pochyby, komu ta firma vlastně patří...
Za starého režimu byla recepce definována jako státní mejdan na kterém si pracující lid (nebo dělnická třída) užívá prostřednictvím svých "demokraticky" volených zástupců. Podobný charakter mají i proslulé večírky v rámci MFF Karlovy Vary, stačí jen místo pracujícího lidu dosadit daňové poplatníky a k voleným zástupcům přidat jejich kmotry.
Večírky na loňském MMF Karlovy Vary byly poznamenány pádem Kalouskovy (Nečasovy) vlády a někteří tradiční účastníci proslulých mejdanů ani nepřijeli a ti co přijeli, měli často velmi křečovitý úsměv. Po zásahu ve Strakovce se rozšířila fáma, že zbytek našich „elit“ posbírá policie právě na MFF, když budou v nejlepším... Letos ale byli všichni, alespoň na první pohled, opět v klidu.
MFF Karlovy Vary považuji za výbornou reprezentaci České republiky a všem organizátorům, včetně prezidenta festivalu patří obdiv a dík, ale skutečně neznám důvod, proč by státní firmy měly utrácet peníze daňových poplatníků na pobyt a zábavu tzv. VIP návštěvníků. Náklady na marketing a reklamu jsou jedním z nejčastěji používaných kanálů na skryté financování politických stran, praní špinavých peněz a korupci všeho druhu. Tzv. kickback se pohybuje mezi 10-30% z výše sponzoringu a pokud budou naši politici opět hledat peníze na školství, zdravotnictví, penzijní reformu nebo opravy kulturních památek, tak by je výdaje státních firem na marketing, sponzoring a reklamu měly zajímat daleko více.
PS: Vedle ČEZu doporučuji věnovat pozornost následujícím: Lesy ČR, Česká pošta, MERO, Čepro, Český Aeroholding, České dráhy, Budvar, ...