Absolutní zákaz jízdy kamionů !

12. 09. 2014 16:31:48
Součástí mého každodenního ranního „rituálu“ spojeného se vstáváním a odchodem do práce je poslech rádia. A ještě jsem nezažil den, kdy by hlavní zprávou dopravního zpravodajství nebyla informace o zablokovaných silnicích a dálnicích, způsobených nehodami nebo poruchami kamionů...

Dálniční síť ?

Používat slovní spojení „dálniční síť“ v souvislosti s existující dopravní infrastrukturou v České republice je stejným nesmyslem jakým by bylo hovořit o naší současné síti „vysokorychlostních železnic“. Ani jedno ani druhé bohužel v České republice neexistuje a je téměř jisté, že ani v nebližších desetiletích existovat nebude.

První plány na vybudování dálniční sítě se objevily v našich zemích již před druhou světovou válkou, včetně zahájení prvních prací na její výstavbě. V květnu 1939 byl proveden u Průhonic první výkop a dálniční spojení mezi Prahou a Brnem mělo být dokončeno v roce 1940. S budováním dálnice se opět začalo v roce 1967, první úsek byl otevřen v roce 1971 a k propojení Prahy a Brna došlo v roce 1980 (zpoždění pouhých 40 let). Dálniční síť měla vždy primárně sloužit osobní dopravě a sekundárně válečným potřebám (rychlá přeprava vojsk, záložní letiště, atd.) Nikdy nebyly dálnice projektovány jako dopravní tepny pro kamionovou dopravu, které primárně slouží dnes. Současný tragický technický stav našich dálnic je vedle zanedbané údržby hlavně dílem obrovského každodenního provozu přetížených kamionů, většinou zahraničních dopravců.

Po roce 1989 místo urychleného dobudování dálniční sítě a jejího napojení na vyspělé západoevropské země, došlo naopak k praktické destrukci již existujících dálničních úseků. Za jízdu po rozmlácených dálnicích, které přispívají k rychlému opotřebení a ničení soukromých vozidel občanů a firem se současné polistopadové vlády dokonce nestydí vybírat poplatky ve formě dálničních známek a mýtného, namísto platby příspěvku občanům a firmám na údržbu a obnovu dálnicemi poničených vozidel. Celková oficiálně uváděná délka dálnic je u nás 772 kilometrů. Pokud bychom ale odečetli úseky s omezením a úseky v opravě, je reálná délka spíše poloviční a souvislé úseky umožňující plynulou jízdu je možné počítat pouze po pár desítkách kilometrech. V čem však jsme evropskou špičkou je cena za vybudování kilometru dálnice a ziskovost rakouské firmy, která provozuje výběr mýta. S mírnou nadsázkou se dá tvrdit že celkový výběr mýta pouze lehce překračuje náklady nutné na jeho výběr. Cena cyklostezek v Praze by se dala určitě nesmazatelně zapsat do jakékoliv knihy rekordů (pokud již v té Guinnessově není...).

Dálniční provoz v ČR a v Evropě

Během léta jsem měl možnost absolvovat několik tisíc kilometrů jízdy po německých, rakouských, italských a švýcarských dálnicích. Ve srovnání s Českou republikou je naprostým zázrakem německá „skutečná“ dálniční síť, kde (stále ještě bezplatné) dálnice nemají žádná nesmyslná rychlostní omezení a umožňují rychlou, levnou a bezpečnou přepravu osob na dlouhé vzdálenosti. Ale i zpoplatněné rakouské dálnice a italské dálnice s mýtnicemi, svým rozsahem a kvalitou řádově překonávají naše dálnice a jízda po nich neničí ani auta, a ani jejich řidiče a spolucestující.

Základní rozdíl u dálničního provozu je však v počtu kamionů na západoevropských dálnicích ve srovnání s ČR a hlavně ve způsobu jízdy a technickém stavu kamionů na dálnicích. Ani jednou jsem v zahraničí nezažil vzájemné předjíždění kamionů, kdy jeden kamion jedoucí rychlostí 90 km/h, předjíždí jiný kamion, „řítící“ se po dálnici rychlostí 88 km/h. Na několika desítkách „reálně“ dálničních kilometrů mezi Prahou a Brnem (oběma směry) je vzájemné předjíždění kamionů asi nejčastější manévr, který Vás během jedné jízdy opakovaně omezí a ohrozí .

Jediné řešení vidím v okamžitém zákazu jízdy všech „tranzitních“ kamionů po českých dálnicích. Zákaz je možné řešit bud administrativně, nebo tržně, razantním zvýšením mýtného o 100 -200%. Přikláním se pro tržní řešení, které po prvotním pozitivním šokovým snížení jízd kamionů můžeme případným snižováním mýtného udržovat na únosné úrovni. Kamiony jedoucí z Polska by mohly jezdit přes Německo a kamiony přijíždějící k nám ze Slovenska by jely přes Rakousko a následně Německo nebo Švýcarsko nebo Itálii. Určitě by se to na naší ekonomice nijak negativně neprojevilo, naopak by se omezily daňové úniky a podvody založeném na nesmyslném převážení různého zboží (např. toaletního papíru) bez konečné spotřeby napříč Evropou.

Autor: Pavel Makovec | pátek 12.9.2014 16:31 | karma článku: 25.29 | přečteno: 3895x

Další články blogera

Pavel Makovec

Vláda na nákupech

Nemyslím tím nepovedený „mystery shopping“ pana předsedy vlády Fialy, který mu ale zajistil nesmrtelnost jako „Mr. Nutella“, pod kterým se zapíše do historie, ale letošní nákupy soukromých firem státem, označované za "strategické"

31.12.2023 v 5:55 | Karma článku: 28.53 | Přečteno: 581 | Diskuse

Pavel Makovec

Největší evropský skanzen? Česká republika.

Uděláme z „montovny mozkovnu“ nebo „přechod na vzdělanostní ekonomiku“ je budoucnost naší země... Podobným výkřikům politiků se dnes začínají smát i občané, kteří ještě nedávno politikům věřili. Naši politici však mají tajný plán!

28.12.2023 v 9:11 | Karma článku: 29.89 | Přečteno: 983 | Diskuse

Pavel Makovec

Nezaměstnanost. Jsme opravdu premianti?

Poslední roky se holedbáme rekordně nízkou nezaměstnaností. Je to opravdu tak? Při podrobném zkoumání zjistíme, že je to jen náš další umělý úspěch. Realita je jiná a místo armády nezaměstnaných máme armádu předčasných důchodců.

27.12.2023 v 9:22 | Karma článku: 26.91 | Přečteno: 741 | Diskuse

Pavel Makovec

Parodie na důchodovou reformu

Přesné označení toho, co vláda nazývá jako „důchodová reforma“ je jen "parametrická úprava průběžného důchodového systému" a do důchodové reformy má stejně daleko jako slepice do orla. Tomu, že se jedná o reformu už nikdo nevěří.

26.12.2023 v 9:26 | Karma článku: 44.10 | Přečteno: 5372 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Ladislav Jílek

Něco k huti Liberty

My starší ji známe pod jménem Nová huť Klementa Gottwalda. Ti ještě starší ji znali pod jménem Jižní závod, který jí dali Němci, kteří ji začali stavět během 2SV.

25.3.2024 v 16:35 | Karma článku: 22.66 | Přečteno: 597 | Diskuse

Milan Smutný

Nesnesitelně drahá láce solárních a větrných zdrojů

Daňoví poplatníci v Německu se vztekají: v rozporu s vládní ideologií zjišťují, že zelená tranzice levnými zdroji ze slunce a větru se nejen nekoná, ale devastuje ekonomiku, soukromé i veřejné rozpočty a vede k politickému chaosu.

25.3.2024 v 11:31 | Karma článku: 35.74 | Přečteno: 904 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Co se to děje s úroky?!

Už tento týden bude znovu Česká národní banka rozhodovat o nastavení jejích úrokových sazeb. A ekonomové ve svých reportech skoro o ničem jiném nemluví.

20.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 34.95 | Přečteno: 1573 | Diskuse

Karel Trčálek

Čelíme statistickému zkreslení paní Šichtařové!!!

Počet lidí, kteří jsou přesvědčení, že je paní Šichtařová ekonomka, v roce 2023 stoupl o 173 000 na 4,224 milionu lidí. Vyplývá to ze statistik paní Šichtařové...

18.3.2024 v 8:43 | Karma článku: 19.36 | Přečteno: 496 | Diskuse

David Kunc

Ekonomické události 11. týdne

Americká inflace se delší dobu pohybuje nad 3 %. Aby inflace zpomalila, bude muset zpomalit i americká ekonomika - což, se možná již pomalu začíná dít. Dokud v USA nenastanou podobné symptomy jako v EU, bude inflace patrně vyšší

18.3.2024 v 6:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 69 | Diskuse
Počet článků 201 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2189

Od roku 1990 působím aktivně na českém kapitálovém trhu a mám poměrně jasný a vyhraněný názor na to co se děje v reálné ekonomice. Novodobě jsem i starobním důchodcem a současně studentem doktorandského studia. Děkuji za připomínky, případně i nesouhlasné názory, podložené argumenty a fakty.

 

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...