Vyzývám České dráhy…
Protože jsem měl pracovní jednání v Ostravě, řešil jsem, jak se z Prahy do Ostravy (a zpět) pohodlně a hlavně spolehlivě dostat. Přestože rád řídím a řízení auta, i na delší trasy, pro mě představuje způsob relaxace a odpočinku, nechtěl jsem riskovat možnou časovou ztrátu využitím dálnice D1. A to mám dokonce na všech vozidlech, které používám, platnou celoroční dálniční známku (pravou, přestože byla letos na trhu nabídka falešných dálničních známek, k nerozeznání od pravých). Myslím, že by měl náš stát řidiče jezdící po D1 za odvahu honorovat a současně by měl být každému vyplácen příspěvek na údržbu vozidla, které se používáním na D1 nadměrně opotřebovává.
Rozhodl jsem se pro cestu vlakem, a protože jsem patriot, rovnou jsem zavrhl všechny ty soukromé „leo-jety“ a „regio-expresy“ a rozhodl jsem se pro České dráhy (ČD), které jsou štědře dotovány z našich peněz, a jejich „hitovku“ Pendolino. V 60. letech minulého století by soupravy typu Pendolino na tratích ČSD byly opravdu pokrokem, ale v současné době jsou jen dalším živým příkladem neschopnosti, korupce a hlouposti politiků, manažerů státních firem a státních úředníků. Celý příběh nákupu souprav Pendolino by vydal na tlustou knihu, na jejímž konci by bylo pořízení předražených, nevyhovujících a technicky zaostalých vlaků, které sice mohou jezdit rychlostí cca 250 km/h, ale železniční tratě v České republice neumožňují větší rychlost než 160 km/h, a to ještě zdaleka ne všechny. Naštěstí se dají jména odpovědných (spíše nezodpovědných) politiků a manažerů, kteří se v minulosti na postech ministrů dopravy a generálních ředitelů ČD střídali, dohledat a nebude problém s doručením výzvy k zaplacení způsobené škody.
Na webu ČD jsem si vyhledal příslušné spojení a dokonce jsem si mohl rovnou v e-shopu zakoupit zpáteční jízdenku. Protože mně před třemi dny sundali sádru z nadvakrát zlomené nohy, volil jsem jízdenku 1. třídy, za slušných 1416,-Kč (což je více, než by mě stála cesta autem, když bych nepočítal cenu dálniční známky, kterou jsem již zakoupil). Systém mně nabídl na cestu tam i zpět sedadlo číslo 12 ve vagonu číslo 2. Nic zlého netuše jsem si jízdenku zakoupil. Známí a přátelé, kteří jezdí častěji po železnici mně sice doporučovali služby soukromé konkurence, ale u ČD je prý výhoda v tom, že jezdí poloprázdné, a tak je tam větší klid. Všechno byla ale trochu jinak, souprava Pendolino ČD byla i včetně 1. třídy plně obsazena (v Ostravě probíhal nějaký festival, a soukromí dopravci měli vyprodáno) a já jsem zjistil, že moje sedadlo číslo 12 je nejhroznější místo ve vlaku. Pravděpodobně bylo montováno dodatečně (pro zvýšení přepravní kapacity) a pohodlně na něm může cestovat pouze dítě mladší 10let podprůměrného vzrůstu, a ani tím si nejsem jistý… Cestuje se ve skrčené poloze bez možnosti natažení nohou (o poloze doporučené lékařem a zabraňující otékání nohy ani nemluvě), stolek je připevněn na opěradle sedadla cestujícího před vámi. Shodou okolností seděl přede mnou asi nejtlustší cestující, který jel ve vlaku, opěradlo si sklopil, čímž se stísněný prostor dále zmenšil a protože celou cestu poposedával, věci na mém stolku stále poskakovaly a pokud bych si tam položil šálek kávy nebo uvítací sklenku sektu, s pravděpodobností blízké jistotě, by skončily u mě v klíně. Na cestě tam byl výběr denního tisku zúžen na plátek známého uhlobarona, soudem uznaného gaunera, pro kterého se půda v České republice stala příliš horkou, a tak přesídlil do Švýcarska… Místo osobní diskuse s nájemníky svých bytů, posílá do Ostravy Pendolinem noviny…
Cestou z Ostravy do Prahy jsem si ale vše vynahradil. Protože Pendolino bylo poloprázdné, nevyužil jsem svého zaplaceného místa číslo 12 ve vagonu č. 2, ale sedl jsem si do prázdné „čtyřky“, nohy si pohodlně natáhl na protější sedadlo (samozřejmě se souhlasem průvodčí) a z denního tisku si z kompletní nabídky pro změnu vybral plátek jistého oligarchy. Noviny asi musí být výborný byznys, když je u nás vydávají výhradně ti nejbohatší podnikatelé. PK je ta výjimka, co potvrzuje pravidlo. Mediální experti sice tvrdí, že tištěné noviny jsou ztrátový byznys bez budoucnosti, ale proč by asi do toho naši úspěšní podnikatelé investovali?
PS: Cestoval jsem japonským Šinkansenem a americkým Amtrakem, takže mám srovnání, a jízda Pendolinem je z tohoto pohledu předražená parodie na rychlovlak, opět za peníze daňových poplatníků.
Pavel Makovec
Potřebujeme ruskou ropu?
Naše finanční podpora Ruska od vypuknutí válečného konfliktu s Ukrajinou představuje jen za dodávky ropy přes 270 miliard korun, zatímco naše celková pomoc napadené Ukrajině nedosahuje ani 60 miliard korun.
Pavel Makovec
Jak se jezdí v Evropě
Je tomu rok, co jsem si vyzvedl řidičák z „čistírny“ a rozhodl jsem se po tři a půl měsíční „karanténě“ projet po Evropě. Zjistil jsem, že vyspělá Evropa se nám stále rychleji vzdaluje...
Pavel Makovec
Vláda na nákupech
Nemyslím tím nepovedený „mystery shopping“ pana předsedy vlády Fialy, který mu ale zajistil nesmrtelnost jako „Mr. Nutella“, pod kterým se zapíše do historie, ale letošní nákupy soukromých firem státem, označované za "strategické"
Pavel Makovec
Největší evropský skanzen? Česká republika.
Uděláme z „montovny mozkovnu“ nebo „přechod na vzdělanostní ekonomiku“ je budoucnost naší země... Podobným výkřikům politiků se dnes začínají smát i občané, kteří ještě nedávno politikům věřili. Naši politici však mají tajný plán!
Pavel Makovec
Nezaměstnanost. Jsme opravdu premianti?
Poslední roky se holedbáme rekordně nízkou nezaměstnaností. Je to opravdu tak? Při podrobném zkoumání zjistíme, že je to jen náš další umělý úspěch. Realita je jiná a místo armády nezaměstnaných máme armádu předčasných důchodců.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel
Německý prezident Frank-Walter Steinmeier zahájil dvoudenní návštěvu Prahy. Na Pražském hradě ho...
Lihový boss Březina se ve vězení napravil a změnil hodnoty, tvrdí znalkyně
Lihový boss Radek Březina, který si odpykává třináctiletý trest vězení za obří daňové podvody, se...
Hromadná nehoda poblíž letiště uzavřela Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše
Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahují na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...
Steinmeier si v Praze může zlepšit reputaci. Poškodil mu ji döner v Turecku
Pondělní dvoudenní návštěva Česka s fotkami od Vltavy je pro německého prezidenta Franka-Waltera...
Prodej pozemku k bydlení v Horních Radslavicích
Horní Radslavice, okres Žďár nad Sázavou
2 490 000 Kč
- Počet článků 203
- Celková karma 15,73
- Průměrná čtenost 2178x