Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P57e48t14r 27S27k23á87c60e75l 6574739669

Karma. Hlavně děkuji za sdělení, že chlapci v ČNB nemají zkušenosti a možná ani kousek povědomí o ekonomických zvěrstvech před rokem 1989. I když na "okresní" úrovni tehdy žili, byli a pracovali chytří ekonomové, ale neměli vliv na dění:

"Každýsvůj díl odpovědnosti" (nadpis článku v Hospodářskýchnovinách, autor JUDr.Komárek z Blanska) a zdravého rozumu je námtřeba...

+1/0
10.9.2016 22:45

P25e66t75r 43S17k70á69c88e76l 6454599319

Děkuji za připomenutí, vlastně další důkaz, že Mnichov 1938 nebyl politickou zradou (jak se učí ve školních dějepisech), ale ekonomickým sražením do kolen.Do roku 1938 totiž byla firma Baťa noční můrou všech výrobců obuvi na světě a nebyla zdaleka sama! Vyklidili jsme našim tzv. "spojencům" světové trhy a o to hlavně jim šlo. Počtvrté (roky 1938, 1968 a 1990) se napálit nenecháme, zdravý rozum převládne...

+1/0
10.9.2016 22:48

S21t31a24n22i14s46l34a13v 73B29u29r45i54a75n 5183604294117

Perfektní článek. Jsem zvědavý na zrušení intervencí.

+3/0
8.9.2016 9:23
Foto

P26a54v67e36l 86M95a97k96o82v65e84c 8188385961

Děkuji. Taky se na zrušení intervencí "těším"...Byl by to pro většinu občanů hezký dárek k Vánocům.... Ale funkci Ježíška nemá ČNB vyjmenovanou ani v Ústavě ani v zákoně o ČNB...:-)

+1/0
8.9.2016 10:12

A27n92n94a 12V11e82s24e50l54á 3989470951310

já tipuji na 20 % nezaměstnanost .

0/−1
8.9.2016 13:54

J31i67ř97í 19Ř50e87z60n90í91k 4942332353255

Ale vůbec ne, v první fázi se budou firmy jistit pojištěním. Navíce třeba takový benzín bude za hubičku, takže zase firmy ušetří za dopravu. Jsme nejenom exportující, ale importující ekonomika.

0/−1
8.9.2016 18:10
Foto

D24a31l80i49b93o44r 32B11a52r58t73o16š 5774140607719

Slovensko mělo kurz cca 1 ku 30, jak se dostanete na paritu s českou korunou 1 ku 22??? co přesně jste porovnával????

+1/0
8.9.2016 9:16
Foto

P54a30v39e65l 73M40a97k73o24v96e57c 8478155311

Číslo vychází ze studie ČNB prezentované bývalým guvernérem panem Singrem na jedné konferenci, kde jsem byl osobně přítomen...Východiskem je srovnání stavu jednotlivých ekonomik, kdy po rozdělení Československa byla slovenská ekonomika (a slovenská měna) asi o 1/3 slabší...

0/0
8.9.2016 9:20

T68o69m86á86š 61M43a10r59e64k 1249938788716

To není relevantní. Slováci nepřijímali euro v roce 1993, za druhé podobné odhady jsou vachrlaté z principu, za třetí "stav jednotlivých ekonomik" je pojem - dojem, dále přechod na euro má jisté mechanismy, které ten kurz přepočtu určí, přistupující stát něco může ovlivnit, to jistě, ale během dvouletého mechanismu předcházejícího samotné směně působí tržní síly. principielně nelze přístup zahájit v období intervencí, takže celý konstrukt trpí logickou chybou.

+1/0
8.9.2016 10:15
Foto

P92a91v41e45l 36M87a45k70o64v67e60c 8848255571

Dlouhodobě tvrdím, že ČNB disponuje nejkvalitnějším týmem ekonomických analytiků u nás (bez ironie!). Případnou kritiku výpočtu tedy směřujte na ČNB...:-)

0/0
8.9.2016 10:19
Foto

D65a52l46i96b27o79r 82B88a85r28t25o70š 5594210897169

je někde tato studie dostupná?

0/0
8.9.2016 10:24
Foto

P45a85v12e46l 15M41a77k69o68v11e43c 8668115181

Předpokládám, že byla určena pouze pro interní potřeby ČNB.

0/0
8.9.2016 14:27

J12a70r14o76m57í22r 66K96r24á94l 4810169724259

ČNB má zasahovat v mimořádných situacích. Chápal bych nějaké akce během recese, ale tohle opravdu pomohlo jen několika vybraným firmám a těm, kdo o intervenci věděli předem. :-/

+5/0
8.9.2016 9:05

M74i75l76a54n 64N29a80v57r47á20t25i87l 8817761956821

Ještě chybí rok 1990, znehodnocení měny 5x

0/0
8.9.2016 9:02

J22a81r79o83m57í21r 93K12r97á33l 4180309904299

Inu, musíte číst CELÝ blog. ;-)

0/0
8.9.2016 9:06

M39i42l26a13n 92N91a55v78r47á30t59i63l 8607881886741

Ještě chybí rok 1990 - znehodnocení měny 5x !

0/0
8.9.2016 8:58
Foto

P44a70v23e11l 23M12a31k25o14v80e73c 8778315551

Koruna byla před rokem 1990 administrativně nadhodnocena a znehodnocení měny v roce 1990 je spíše důsledkem narovnání některých cenových relací, které byly za totalitního režimu zdeformované. Došlo mimo jiné ke zrušení záporné daně z obratu...

+2/0
8.9.2016 9:06
Foto

D97a88l38i17b76o97r 83B88a84r49t14o74š 5604300307969

ano, ano, Kalus měl plná ústa narovnávání pokřiveného, asi se nepodařilo některé pokřivené ani trochu narovnat

minulý systém dělnické nadvlády skutečně udělal neskutečné množství chyb a to především v ekonomii..ono je to tak, že dělník málokdy něčemu v ekonomii rozumí, to se od dob minulého režimu nezměnilo

a pak mám jeden dotaz, skutečně jsem odešel do zahraničí velmi brzo po škole a tak jsem neměl možnost se setkat s komunistickou zápornou daní z obratu...můžete mi ji přiblížit?

0/0
8.9.2016 9:20
Foto

P32a14v36e63l 62M94a28k76o27v17e27c 8228315281

O záporné dani z obratu se dá i na netu najít dost informací, ale stručně řečeno to byly dotace k cenám některého spotřebního zboží, hlavně základních potravin. Bylo stanovena individuálně pro jednotlivé zboží a cenový výměr obsahoval několik set položek zboží se zápornou daní. Např. na litr mléka stát přispíval 2 Kčs a na kostku másla 6 Kčs. Kladná daň z obratu zase některé zboží zdražovala (tam bylo několik tisíc položek...).

+1/0
8.9.2016 9:59
Foto

D24a34l32i48b40o31r 55B82a89r14t85o59š 5314190367629

díky díky, už jsem si něco našel.....nejsem si jist ale , jestli je to jen hloupý název....mohla by to být jistá forma dotace.....a tím i nasměrování ekonomiky...jen bych musel vědět víc, proč to tenkrát takto nastavili....a co tím nastavením sledovali....

pokud víte i toto, rád bych se to od vás dozvěděl...nebo mne nasměřujte na nějaké hlubší vysvětlení...děkuji

a děkuji za reakci...

protože i dnes jsou ekonomiky řízené dotacemi a vždy byly ... jen je nutné vědět, co bylo tím hlavním cílem....

0/0
8.9.2016 10:22

J81a11r27o80m75í47r 24K68r60á78l 4220209984599

Inu, komunisti potřebovali lidem ucpat hubu (některými) levnými potravinami, aby neviděli, že státní kasa bude brzy vymetená.

0/−1
8.9.2016 11:18
Foto

D85a62l69i70b24o80r 35B30a97r73t23o41š 5104500137419

i to je možné:-)

0/0
8.9.2016 11:24
Foto

P84a91v24e45l 16S98o40b55o80t98k65a 3710680279206

S Vaším článkem v zásadě souhlasím. Také jsem přesvědčen, že ČNB udělala něco, co udělat neměla (a teď navíc neví, jak z toho ven) - viz můj článek http://pavelsobotka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=529644.

S těmi důchody však pravdu nemáte. Současná ekonomická situace na jejich výši nemá téměř žádný vliv. Rozhodující jsou příjmy v letech minulých (počítají se již od roku 1986).

+1/0
8.9.2016 7:48
Foto

P55a33v13e51l 25M87a16k38o10v41e82c 8368145481

Vzhledem k tomu, že máme průběžný důchodový systém, tak současná výše důchodů je primárně čistě politické rozhodnutí na základě priorit námi volených zástupců a samozřejmě i možnostmi ekonomiky...způsob výpočtu konkrétních jednotlivých důchodů je pouze technický parametr.

0/0
8.9.2016 9:09
Foto

D75a96l20i37b74o86r 97B74a92r60t55o17š 5884700587189

to je správně...jenže onen průběžný systém financování důchodů je proti evoluci, jmenovitě proti rodičovské investici a to se v Německu vědělo již před cca 50 lety....

jde o to, že rodiče dnes raději investují kvalitu do jednoho potomka než do kvantity mnoha potomků.....a tak tento způsob financování je odsouzen k zániku...........možná zanikne pro normální lid nepozorovaně, tím, že na základě robotizace přejdou všechny důchody do ZÁKLADNÍHO PŘÍJMU a tím se situace vyřeší....a politici nebudou muset přiznat chybu......

věděl to již německý ministr Erhard a když mu to řekli, zeptal se kdy se to projeví, odpověděli mu, že nejdříve za 40 let a on na to měl říci..to je mi jedno... to už tu nebudu............

tolik o tom, jak se vede společnost...a myslím, že u nás se tento základ ani ještě pořádně neví...nikdo o tom nemluví...

0/0
8.9.2016 10:32

J66a12r87o27m89í38r 58K34r25á34l 4560909814619

Nejen u nás si to vlády přehazují jako horký brambor a nikomu se do toho nechce. Jednak musí být řadu let přechodné období a za druhé na tom přechodu vždycky někdo prodělá. A těžko se bude hledat ten, kdo si na to troufne.

+1/0
8.9.2016 11:16
Foto

D78a93l90i78b82o88r 37B96a80r29t44o62š 5724560447369

přesně tak to je...........já si ale myslím, že není nutné lidem lhát...a viděl bych to tak, že lidé, přinejmenším většina....to pochopí, když se jim to vysvětlí...i když někdy ...když si čtu některé komentáře mých článků a mých komentářů....tak ten můj obvyklý optimizmus ztrácím...:-):-)

0/0
8.9.2016 11:23

J26a56r29o43m39í94r 19K24r20á27l 4720949124279

V ČR byla ideální doba začátek 90. let. To byli lidé ochotni slevit z požadavků a nemuselo se jim lhát. Bohužel se nepodařilo udělat ani ty daně po západním stylu a o důchodech se raději nemluvilo, i když někteří ekonomové do toho politiky tlačili.

0/0
8.9.2016 12:41
Foto

D94a25l22i24b65o64r 37B15a81r30t21o84š 5814520647279

souhlas s tím, že se nyní musí vylepšovat systém EVOLUČNĚ A NE REVOLUČNĚ...tu možnost jsme právě v roce 1990 propásli,....teď již jen pomalu krok za krokem a bude to trvat dlouho.......

podle mne by bylo bývalo nejlepší v roce 1990 přijmout celý systém podle německého systému a jen říci, že o toho a toho data platí kompletní německé právo a nemuseli jme nic vymýšlet.............jenže byl někdo, kdo chtěl tu českou cestu a měl k tomu i skrytý důvod....a tato slova o české cestě jsem slyšel několikrát Klause....

0/0
8.9.2016 12:46

J81a23r97o97m77í37r 57K52r66á69l 4790799614209

Spíše bych se blížil systému v USA, nebo v Kanadě (každý si platí vše sám). Bohužel si politici mysleli, že jsou Češi nesvéprávní a musí mít nad sebou drába. Přitom u zaměstnanců by se téměř nic neměnilo (zálohy a pojistné by mohl strhávat zaměstnavatel, jsko dnes) a podnikatelé by to měli dokonce jednodušší. A neřešila by se tolik šedá zóna, švarcsystém a podobně. A ani Rath. Vše by bylo o dost průhlednější a i pro stát jednodušší.

0/0
8.9.2016 14:39

E93d35u78a84r14d 31B48r16e90j16c30h44a 7358173575563

Samozřejmě, že udržování umělého kurzu je špatně. Absolutně špatně.

Uvědomte si, že ta krásná čísla o ekonomickém růstu jsou uváděna v měkoučké české koruně. To se to roste. Kdyby byly výsledky uváděny v eurech, bylo by po zázraku.

Další děsivý faktor měkké koruny je to, že snižuje tlak na výrobce k inovacím, růstu produktivity a novým investicím. A to je to poslední, co naše ekonomika potřebuje.

+5/0
8.9.2016 7:35

F51r54a96n38t13i73š96e34k 89N47o72v55á53č84e83k 1754933870941

ČR -Průměrná roční míra inflace za rok 2015: 0,3 %, reálný růst HDP za rok 2015: 4,6 % , nezaměstnanost 2015 - 6,5 % (druhá nejnižší v EU), průměr EU: 9,5 %, navíc míra nezaměstnanosti od roku 2013 stále klesala až na současných 5,4%

CO se vám na těchto číslech nezdá???

Pokud tento pozitivní ekonomický vývoj vydrží, ať si klidně ČNB nakupuje eura za co chce. Mimochodem výše devizových rezerv stále zdaleka nedosahuje výši dev. rezerv např. ve Švýcarsku.

+2/−3
7.9.2016 23:05
Foto

P42a98v77e30l 25M20a89k17o76v62e51c 8298105941

Asi reagujete na nějaký jiný článek. Já jsem psal o umělém oslabení české měny v letech 1939 a 2013 a je ho důsledcích na přerozdělování bohatství...Pozitivní ekonomický vývoj v loňském roce s tím nemá v podstatě nic společného...Doporučuji Vám o pozitivním vývoji české ekonomiky jezdit vyprávět českým starobním důchodcům, kteří mají průměrný měsíční starobní důchod 370 euro a přitom ceny jejich životních potřeb jsou stejné jako v celé vyspělé (západní) Evropě. Hlavně jim vysvětlete, co udělali ve svém životě špatně oproti německým, rakouským, řeckým, španělským, italským, irským, britským, finským, švédským, norským, atd, atd,...důchodcům...:-(

+6/−1
8.9.2016 0:21

K24a25r82e51l 57J45a95n10d87a 5472406751936

"Pozitivní ekonomický vývoj v loňském roce s tím nemá v podstatě nic společného..." Ne že zapřaháte vůz před koně, vy toho koně k vozu vůbec nepustíte...

0/0
8.9.2016 1:31

J30i16ř40í 35Z56á39ř74e57c78k30ý 5384868474955

Žádný český starobní důchodce nemá důchod 370 EUR a to jednoduše proto, že je důchod vyplácen v CZK. A pokud se inflace drží hluboko pod 1%, tak devalvací české měny důchodci vůbec o nic nepřišli.

Mimochodem : celý Váš článek pojednává o devalvaci české koruny. A pokud pan Nováček předkládá argumenty o vývoji ekonomiky za rok 2015, která se vyvíjela velmi příznivě, pak je jisté, že devalvace ekonomice spíše pomohla, byt ne úplně každému subjektu. Jeho reakce je tedy určitě na správný článek a je v souvislostech, na rozdíl od Vašeho příspěvku, na který reaguji.

0/0
8.9.2016 2:11
Foto

P96a43v81e70l 46M77a40k38o12v42e27c 8578905931

Důchodci berou důchody v korunách, ale cena většiny zboží, včetně základních potravin a energie se stanoví přepočtem z ceny v eurech. Sama ČNB uvádí, že znehodnocením koruny sleduje cíl zvýšit inflaci (cenovou hladinu), tedy aby si toho důchodci mohli za své korunové důchody koupit méně...Samozřejmě, že devalvace měny znamená podporu výrobců exportérů. Největší "čeští" exportéři jsou zahraniční firmy podnikající v České republice...

+1/0
8.9.2016 7:14

J53i61ř47í 54Ř31e88z82n75í50k 4162212533515

Jako jediné pozitivum umělého oslabování koruny lze vidět to, že pro zahraniční majitelé je méně výhodné směňovat koruny za eura atd., čímž se zvyšuje jejich ochota investovat ty koruny v českokorunozoně.

+1/0
8.9.2016 9:09

J25i92ř85í 95Z14á61ř48e62c28k27ý 5104618444645

To je sice všechno pravda, jenomže jedna věc jsou cíle a druhá skutečnost. A pokud vezmeme v úvahu inflaci posledních let, která se limitně blíží nule a na druhou stranu jisté, byť v podstatě kosmetické zvyšování důchodů, tak důchodci devalvací o nic nepřišli.

0/0
9.9.2016 0:07
Foto

P27a73v23e77l 64M45a31k95o41v75e16c 8968645301

Já si naopak myslím, že nejen důchodci, ale všichni občané, díky politice slabé koruny, aplikované ČNB, o hodně přišli...:-( Spotřební koš (nejen) českých důchodců má asi jiné složení než spotřební koš použitý pro výpočet inflace.

0/0
9.9.2016 7:41

J56i36ř69í 26Ř93e61z46n52í16k 4382652193385

Tak důchodci přišli přinejmenším o možnost lacinější rekreace v zahraničí. A český lékař o možnost pozvat na kafe svého portugalského kolegu v Pařiži, aniž by se u toho zruinoval.

+1/0
8.9.2016 9:04

J75a35r60o84m19í66r 70K18r61á72l 4500759324559

Důchodci to pocítí i ve zdražení. Podniky nakupují suroviny a energie za eura.

+2/0
8.9.2016 11:20

T83o27m79á97š 48M41a90r35e57k 1119158108976

Navíc to není devalvace ale depreciace, ale to už bychom chtěli moc, devalvace je možná pouze v systému fixních kurzů.

+2/0
8.9.2016 10:23

F22r21a45n57t67i36š68e94k 44N56o66v49á35č55e67k 1824843930921

Ten pozitivní vývoj ale naskočil v roce 2013. :-)

Když srovnáváte rok 1939 + léta následující, tak musíte srovnávat i to, jaký vliv mělo rozhodnutí CB na léta následující po roce 2013. Posledním rokem s kompletními čísly je rok 2015.

"Podle názoru odborníků (podpořeného trhem) byl reálný směnný kurs marky a koruny v dané době nejvýše šest až sedm korun za jednu marku. Ale okupanti rozhodli jinak a oficiálně určili kurs 1:10. Tak se škrtem pera všichni Němci, kteří nakupovali v tehdejším protektorátu, obohatili o jednu třetinu."

Vždyť vy ve svém článku píšete o devastujících dopadech na českou měnu po uměle stanoveném kurzu a odůvodňujete to tím, že se část obyvatelstva mohla nakupovat levněji? Jestliže se zvýší koupěschopnost části společnosti (byť německy hovořící) pak to není primární důvod pro to označit právě tuto okolnost za devastující pro trh. Devastující byly jiné okolnosti.

A pokud hovoříte o cenách životních potřeb pro důchodce,,,, ani ostatní společnost na tom není lépe. Ale to není ani v ostatních postkomunistických zemích, a i přesto, že v nich CB nezavedla pevný kurz. A důchodce dostává peníze v CZK, ne v eurech, to znamená, že kurz nemá na výši jejich důchodu vliv.

Je jasné, že CB musi tuto svou politiku opustit, nejpozději při dosažení určité hranice devizových rezerv. A to bude rozhodně mnohem dříve, než vstup ČR do Eurozóny.

0/0
8.9.2016 8:32

J48i76ř29í 71Ř18e88z34n27í12k 4282342543835

A kdo splatí dluh ČNB při vstupu do eurozony, která se nám tak opět vzdálí, protože tak bude nutné učinit z prostředků státního rozpočtu.

0/0
8.9.2016 9:07
Foto

P20a53v59e71l 14M14a24k17o37v21e37c 8608395711

Nemám na mysli devastující dopad na českou měnu, ale devastující dopad na celou ekonomiku a potažmo společnost...Situace v ostatních postkomunistických zemích je jejich vnitřní problém a nemá se situací u nás co dělat. Uznávám, že ve srovnání se situací v Bangladéši, Somálsku nebo Středoafrické republice si žijeme nesrovnatelně lépe...:-) Ale měli bychom mít, jako tradiční vyspělá a kulturní evropská země, "trochu" jiné ambice...

+1/0
8.9.2016 9:16

F91r72a18n49t63i17š66e32k 78N49o12v56á33č49e33k 1504693880711

jenomže právě srovnání postkomunistických zemí je jediné aspoň trochu relevantní. Tyto země totiž měly v devadesátých letech přibližně stejnou startovací čáru. Stěží se lze srovnávat se západem,který měl nějaký ten rok navíc, a to v době, kdy nebyl svázán komunitárním právem, stanovícím kolik čeho může která země vyprodukovat.

0/0
8.9.2016 9:26
Foto

P55a94v75e83l 63M77a70k85o65v36e49c 8678425451

Nevím, k čemu by mělo být srovnání postkomunistických zemí relevantní. Polsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Albánie, atd. byly tradiční zaostalé převážně agrární země a České země byly i za R-U průmyslově vyspělé země a ani 40 let totality to nezměnilo. Pominu nevhodnou strukturu průmyslu, kterou totalitní režim prosazoval...Ale to by bylo na jiné téma.

+1/0
8.9.2016 10:08

J95i60ř19í 62Ř64e27z87n61í41k 4142562243795

Nejedná se vůbec o pozitivní ekonomický vývoj, pokud není doprovázen tvrdnutím koruny. Když už jiného, tak ten růst je vhodné také uvádět v eurech. A také převést na HNP. A slabý kurs znamená, že v podstatě jeho ovoce slíznou zahraniční spotřebitelé nákupem laciného českého zboží. Podbízíme se.

+1/0
8.9.2016 9:02

T64o89m66á67š 31M65a14r43e95k 1189198398786

Vážený pane. na rozdíl od tvrdnutí penisu není tvrdnutí měny nutně pozitivní.

0/0
8.9.2016 10:10

J76i51ř40í 82Ř20e17z66n60í71k 4402702843515

Není pozitivním jevem, pokud by tvrdnutí koruny bylo výsledkem politiky ČNB, je pozitivním jevem, pokud by bylo výsledkem působení tržních sil, tedy střetávání nabídky s poptávkou po koruně.

0/0
8.9.2016 18:17



Bohyně v teplácích od Armaniho

Petice

Na co je hrdá ta, která má tepláky pro všechny příležitosti? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Hubeňákovou.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.