Jak se jezdí v USA a kam mizí naše peníze…

13. 08. 2017 11:37:26
V uplynulých týdnech jsem najezdil asi 5000 mil po amerických silnicích. Benzín tam stojí méně než polovinu toho co u nás, nemají tam dálniční známky ani mýtné brány a přesto kvalita a údržba silnic naprosto nesrovnatelná s naší.

Americká silniční síť svým rozsahem a kvalitou překonala všechny mé představy. Přitom tam nemají potřebu hrát si na rozlišování silnic na různé „dálnice“, „silnice pro motorová vozidla“ a silnice různých tříd a pravidla jsou vždy stanovena pro konkrétní silniční úseky, včetně příslušné nejvyšší povolené rychlosti. Ta je mimo obce obvykle nejvýše 80 mil za hodinu (mph), ale častěji 70 mph. Jsem zvyklý rychlostní limity mírně ( a v mezích bezpečné jízdy) překračovat a tak i v USA jsem jel obvykle o 5-10 mph rychleji. Když se mně stalo, že jsem dojel vozidlo jedoucí předpisovou rychlostí, tak jsem je předjel (a někdy i zprava, což není v USA nic neobvyklého, zvláště v okolí velkých měst u čtyř, šesti nebo osmiproudých pruhů v jednou směru). Pokud jsem dojel vozidlo řádně označené nápisem „Sheriff“, „zklidnil“ jsem se a jako všichni ostatní jsem se o předjetí ani nepokusil. Stejně tak když jsem dojel vozidlo řádně označené „Highway Patrol“, stačilo krátké rozsvícení červeno-modrých majáků a rázem jsem úmysl předjíždět zavrhl... Vzpomněl jsem si na naši praxi, kdy vás civilně maskované policejní vozidlo nechá spáchat přestupek, případně vás svou jízdou vyprovokuje k vyššímu překročení rychlosti, poté se „odmaskuje“ a inkasuje od řidiče tučnou pokutu. Takže místo prevence pouze nesmyslná a neúčinná represe. Za celou dobu jsem se nesetkal s žádnou bezdůvodnou silniční kontrolou, o „dopravně – buzeračních“ masových akcích ani nemluvě. Někdy jsou tyto oblíbené policejní akce našimi ministry vnitra a policejními šéfy nesprávně označovány za dopravně - bezpečnostní... Při mých jízdách v Chicagu, Los Angeles nebo San Franciscu mě ani jednou nezastavila policie s potřebnou důkladné silniční kontroly, včetně zjišťování, zda jsem požil, jak se mně to běžně stává nejen v Praze a okolí... Místo těchto nesmyslných akcí doporučuji pro naši dopravní policii povinnou stáž u amerických dopraváků... Vyšlo by to levněji a dávalo smysl... Možná by ale jenom stačilo vyměnit ministra vnitra a policejního prezidenta. Dvojka „tuhý chovanec“ je asi ta nejhorší kombinace za posledních 25 let...

Mimo velká města se nesetkáte s nepořádkem v okolí silnic, všechny meze jsou dokonale vysekány a pokud se některá silnice za provozu opravuje nebo rozšiřuje, tak vždy je vše perfektně označeno a všude vládne čilý stavební ruch (a opravuje a buduje se relativně hodně...). Připomenu velkou ohleduplnost všech řidičů vůči chodcům a i neskutečnou ohleduplnost řidičů navzájem. K tomu pravidlo možnosti odbočení na červenou vpravo, které dělá provoz plynulejší a nic to nestojí a vrcholem fungující tolerance jsou křižovatky, kde mají všichni značku STOP a platí pravidlo „kdo dřív přijede, ten dřív odjede“... Divil jsem se, ale funguje to. V obytných částech měst je obvyklá maximální rychlost 25 mph, na okrajích měst 45 mph (jedna míle je 1,609 km).

Automobilismus je u nás jedním z hlavních přispěvatelů do státního rozpočtu. Daně tvoří více než polovinu ceny benzínu a nafty, kterou platíme u čerpacích stanic a ještě musíme prostřednictvím dálničních známek platit za používání naši děravé dálniční „sítě“ a podivná rakouská firma má miliardové zisky z vybírání mýta.

PS: Takže zůstává záhadou, kam mizí peníze vybrané od motoristů, když na silnicích a dálnicích to vidět není a to při dvojnásobném zdanění ve srovnání s USA s dokonalou, udržovanou a funkční silniční sítí... A tak i po téměř 30 letech budování kapitalismu, tady máme silnice v horším stavu než za starého režimu, ale s trojnásobnou hustotou dopravy. Ještěže se blíží volby...

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Pavel Makovec | neděle 13.8.2017 11:37 | karma článku: 46.20 | přečteno: 11559x

Další články blogera

Pavel Makovec

Zvýšení starobních důchodů? Děkuji, nechci!

Nedávné oznámení o zvýšení starobních důchodů od 1.1.2020 o neskutečných 900 korun je jen dalším „levným“ předvolebním trikem současné vládní koalice s podporou komunistů. Měla by spíše snížit daňové zatížení pracujících důchodců.

5.4.2019 v 11:44 | Karma článku: 38.90 | Přečteno: 6875 | Diskuse

Pavel Makovec

Rozhodování o sazbách v ČNB -„jestřábi“ opět přehlasováni

Dnešní měnově politické zasedání bankovní rady České národní banky dopadlo podle očekávání většiny analytiků... Úrokové sazby se nemění, „holubičí“ sestava poráží „jestřáby“ a jen další promarněná příležitost k návratu do normálu...

28.3.2019 v 18:41 | Karma článku: 18.95 | Přečteno: 491 | Diskuse

Pavel Makovec

Devizové rezervy ČNB. Polštář nebo balvan?

Relativní výší devizových rezerv patří Česká národní banka (ČNB) mezi rekordmany mezi centrálními bankami. Je to výhoda nebo hrozba? Budeme centrální bankéře blahořečit nebo proklínat? A je optimální struktura devizových rezerv?

12.2.2019 v 12:05 | Karma článku: 24.78 | Přečteno: 902 | Diskuse

Pavel Makovec

Stěhování vlády na obzoru?

Nápad premiéra Babiše na vybudování vládní čtvrti v Letňanech patří k těm lepším myšlenkám, které nezavání na první pohled populismem a v případě realizace by z dlouhodobého hlediska určitě znamenal úsporu vládních výdajů.

8.2.2019 v 9:35 | Karma článku: 14.81 | Přečteno: 353 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Markéta Šichtařová

Už máme instrukce, co si myslet o Notre-Dame

Byly doby, kdy média nepsala pravdu. Každý to věděl. Pravda se filtrovala mezi řádky. Totéž v písničkách a v divadelních hrách. Cenzura všude. Autoři museli psát tak, aby divák pochopil, cenzor nikoli. Šílená doba. A je tu zas.

17.4.2019 v 14:26 | Karma článku: 48.47 | Přečteno: 21334 | Diskuse

Lucie Tůmová

Není makléř jako makléř - podle čeho vybrat toho pravého?

Pakliže jste se rozhodli prodat svou nemovitost, čeká vás nelehký úkol. Vybrat realitní kancelář, které prodej svěříte. Ale jak poznat, která je ta pravá? Je lepší velká kancelář, malá rodinná firma nebo dokonce samostatný makléř?

17.4.2019 v 10:28 | Karma článku: 5.38 | Přečteno: 132 | Diskuse

Tomáš Flaška

Paní Venezuelo: Zdanění nefunguje a fungovat nebude

Kdy už si to všichni levičáci světa uvědomí? Ministryně Maláčová to navrhuje pořád dokola. Pořád se experimentuje a pak se všichni diví. Údajně pravicové ANO do toho už spadlo taky.

16.4.2019 v 11:14 | Karma článku: 33.41 | Přečteno: 1136 | Diskuse

Zdeněk Trinkewitz

Moravec tentokrát prezentoval bezradnost režimních neoliberálů

Hostil tentokrát vysloužilé vládní „národohospodáře“, jimiž byli – premiéři úřednických vlád Tošovský a Fischer, bývalý ministr financí Sobotkovy vlády Pilný a bývalý člen rady ČNB Niedermayer.

15.4.2019 v 23:14 | Karma článku: 18.71 | Přečteno: 973 | Diskuse

Jiří Kůs

Nanotechnologie v automobilovém průmyslu

Nanomateriály budou hrát v automobilovém průmyslu významnou roli. Výroba se změní na personalizovaný 3D tisk z nanokompozitů, které nahradí zcela ocel a plasty. Automobil s nanosenzory se bude sám orientovat a přizpůsobovat okolí.

15.4.2019 v 19:43 | Karma článku: 9.94 | Přečteno: 297 | Diskuse
Počet článků 154 Celková karma 27.54 Průměrná čtenost 2282

Od roku 1990 působím aktivně na českém kapitálovém trhu a mám poměrně jasný a vyhraněný názor na to co se děje v reálné ekonomice. Děkuji za připomínky, případně i nesouhlasné názory, podložené argumenty a fakty.

 

Najdete na iDNES.cz