Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se jezdí v USA a kam mizí naše peníze…

13. 08. 2017 11:37:26
V uplynulých týdnech jsem najezdil asi 5000 mil po amerických silnicích. Benzín tam stojí méně než polovinu toho co u nás, nemají tam dálniční známky ani mýtné brány a přesto kvalita a údržba silnic naprosto nesrovnatelná s naší.

Americká silniční síť svým rozsahem a kvalitou překonala všechny mé představy. Přitom tam nemají potřebu hrát si na rozlišování silnic na různé „dálnice“, „silnice pro motorová vozidla“ a silnice různých tříd a pravidla jsou vždy stanovena pro konkrétní silniční úseky, včetně příslušné nejvyšší povolené rychlosti. Ta je mimo obce obvykle nejvýše 80 mil za hodinu (mph), ale častěji 70 mph. Jsem zvyklý rychlostní limity mírně ( a v mezích bezpečné jízdy) překračovat a tak i v USA jsem jel obvykle o 5-10 mph rychleji. Když se mně stalo, že jsem dojel vozidlo jedoucí předpisovou rychlostí, tak jsem je předjel (a někdy i zprava, což není v USA nic neobvyklého, zvláště v okolí velkých měst u čtyř, šesti nebo osmiproudých pruhů v jednou směru). Pokud jsem dojel vozidlo řádně označené nápisem „Sheriff“, „zklidnil“ jsem se a jako všichni ostatní jsem se o předjetí ani nepokusil. Stejně tak když jsem dojel vozidlo řádně označené „Highway Patrol“, stačilo krátké rozsvícení červeno-modrých majáků a rázem jsem úmysl předjíždět zavrhl... Vzpomněl jsem si na naši praxi, kdy vás civilně maskované policejní vozidlo nechá spáchat přestupek, případně vás svou jízdou vyprovokuje k vyššímu překročení rychlosti, poté se „odmaskuje“ a inkasuje od řidiče tučnou pokutu. Takže místo prevence pouze nesmyslná a neúčinná represe. Za celou dobu jsem se nesetkal s žádnou bezdůvodnou silniční kontrolou, o „dopravně – buzeračních“ masových akcích ani nemluvě. Někdy jsou tyto oblíbené policejní akce našimi ministry vnitra a policejními šéfy nesprávně označovány za dopravně - bezpečnostní... Při mých jízdách v Chicagu, Los Angeles nebo San Franciscu mě ani jednou nezastavila policie s potřebnou důkladné silniční kontroly, včetně zjišťování, zda jsem požil, jak se mně to běžně stává nejen v Praze a okolí... Místo těchto nesmyslných akcí doporučuji pro naši dopravní policii povinnou stáž u amerických dopraváků... Vyšlo by to levněji a dávalo smysl... Možná by ale jenom stačilo vyměnit ministra vnitra a policejního prezidenta. Dvojka „tuhý chovanec“ je asi ta nejhorší kombinace za posledních 25 let...

Mimo velká města se nesetkáte s nepořádkem v okolí silnic, všechny meze jsou dokonale vysekány a pokud se některá silnice za provozu opravuje nebo rozšiřuje, tak vždy je vše perfektně označeno a všude vládne čilý stavební ruch (a opravuje a buduje se relativně hodně...). Připomenu velkou ohleduplnost všech řidičů vůči chodcům a i neskutečnou ohleduplnost řidičů navzájem. K tomu pravidlo možnosti odbočení na červenou vpravo, které dělá provoz plynulejší a nic to nestojí a vrcholem fungující tolerance jsou křižovatky, kde mají všichni značku STOP a platí pravidlo „kdo dřív přijede, ten dřív odjede“... Divil jsem se, ale funguje to. V obytných částech měst je obvyklá maximální rychlost 25 mph, na okrajích měst 45 mph (jedna míle je 1,609 km).

Automobilismus je u nás jedním z hlavních přispěvatelů do státního rozpočtu. Daně tvoří více než polovinu ceny benzínu a nafty, kterou platíme u čerpacích stanic a ještě musíme prostřednictvím dálničních známek platit za používání naši děravé dálniční „sítě“ a podivná rakouská firma má miliardové zisky z vybírání mýta.

PS: Takže zůstává záhadou, kam mizí peníze vybrané od motoristů, když na silnicích a dálnicích to vidět není a to při dvojnásobném zdanění ve srovnání s USA s dokonalou, udržovanou a funkční silniční sítí... A tak i po téměř 30 letech budování kapitalismu, tady máme silnice v horším stavu než za starého režimu, ale s trojnásobnou hustotou dopravy. Ještěže se blíží volby...

Autor: Pavel Makovec | neděle 13.8.2017 11:37 | karma článku: 46.18 | přečteno: 11445x

Další články blogera

Pavel Makovec

Kdo je Ing. Pavel Makovec?

Často se setkávám s různými reakcemi na mé názory a činy. Obvykle z reakcí vyplývá otázka, kdo je to ten „chytrý“ pán Makovec, který všechny poučuje, ke všemu se vyjadřuje, všemu rozumí, všude byl dvakrát, od všeho má klíče...

18.10.2017 v 11:55 | Karma článku: 13.98 | Přečteno: 756 | Diskuse

Pavel Makovec

Otevření poslanecké kanceláře v Břeclavi

Protože nechci ponechat nic náhodě, rozhodl jsem se s předstihem otevřít svoji poslaneckou kancelář v mém rodném městě Břeclavi. Od 9. října 16:00 hodin mohou občané přicházet za svým (budoucím) poslancem se svými náměty a přáními

9.10.2017 v 6:12 | Karma článku: 15.61 | Přečteno: 517 | Diskuse

Pavel Makovec

Pavel Makovec - Volební vizitka jihomoravského lídra podle ČRo

Aby si mohli čtenáři udělat představu co jsem chtěl sdělit a jak to dopadlo, dávám odkaz na nahrávku a text, který jsem si připravil. Můj názor, že Český rozhlas neplní svou veřejnoprávní funkci se ale nemění. Poplatky ČRo platím

2.10.2017 v 17:56 | Karma článku: 8.70 | Přečteno: 347 | Diskuse

Pavel Makovec

Česká televize (ČT) sluha „starých struktur“

V sobotu 23. září 2017 jsem se účastnil natáčení pořadu veřejnoprávní České televize s názvem Politické spektrum. Podle ČT se jedná o „pravidelný diskusní pořad, který nesněmovním stranám poskytuje prostor k šíření jejich názorů."

26.9.2017 v 4:11 | Karma článku: 30.95 | Přečteno: 1579 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Adam Mikulášek

Těžba lithia je prý ztrátová. No tak investujme do fabrik na jeho zpracování!

Již léta se mluví o potřebě, aby se tu vyrábělo zboží s vysokou přidanou hodnotou. V případě lithia to znamená místo vývozu „syrového“ lithia tu vybudovat podniky na jeho zpracování, tj. především výroba baterií.

21.10.2017 v 10:37 | Karma článku: 16.03 | Přečteno: 287 | Diskuse

Luboš Smrčka

Regulovat máslo? Jen to ne!

Předvolební čas přináší podivuhodné nápady. Jedním z nich je cosi, co bychom mohli nazvat „diskusí“ o regulaci ceny másla. Rozumím, že se nikomu nechce platit 65 korun za čtvrt kila, ale cenová regulace by byla krok do pekla.

20.10.2017 v 9:23 | Karma článku: 20.93 | Přečteno: 1136 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Tunel z lithia?

Copak by to bylo za volby, kdy se pár dnů před nimi nerozhořela taková pěkná a typicky česká kauzička?

20.10.2017 v 8:00 | Karma článku: 44.43 | Přečteno: 8091 | Diskuse

Aleš Szabó

Euro - ANO/NE ????

Kdyby tato otázka byla zodpovězena před volbami, tak by i volby mohly proběhnout bez špinění volebních soků a zesměšňování se politiků mezi sebou. Proč tato velmi důležitá otázka zajímá média jen okrajově?

19.10.2017 v 18:50 | Karma článku: 16.84 | Přečteno: 391 | Diskuse

Martin Laštovica

Udělování výjimek z EET je nefér vůči poctivým podnikatelům

„Sliby, chyby,“ říká se. A před volbami to platí dvojnásob. Nechme ale stranou to, že někteří politici pravděpodobně na svoje sliby zapomínají už ve chvíli, kdy se uzavřou volební místnosti.

19.10.2017 v 12:15 | Karma článku: 17.40 | Přečteno: 633 | Diskuse
Počet článků 146 Celková karma 28.04 Průměrná čtenost 2280

V letošních volbách kandiduji do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky jako jednička na kandidátce Dobré volby  v Jihomoravském kraji. Nejsem členem žádné politické strany..Od roku 1990 působím aktivně na českém kapitálovém trhu a mám poměrně jasný a vyhraněný názor na to co se děje v reálné ekonomice. Díky dlouholeté praxi v akademické sféře (VŠE Praha, VŠFS) jsem přesvědčen, že jsem své názory schopen i srozumitelně prezentovat.Pokud budete mít dojem, že se mně to nedaří, tak prosím o připomínky do diskuse. Děkuji i za nesouhlasné názory, podložené argumenty a fakty.

 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.