Jak se jezdí v USA a kam mizí naše peníze…

13. 08. 2017 11:37:26
V uplynulých týdnech jsem najezdil asi 5000 mil po amerických silnicích. Benzín tam stojí méně než polovinu toho co u nás, nemají tam dálniční známky ani mýtné brány a přesto kvalita a údržba silnic naprosto nesrovnatelná s naší.

Americká silniční síť svým rozsahem a kvalitou překonala všechny mé představy. Přitom tam nemají potřebu hrát si na rozlišování silnic na různé „dálnice“, „silnice pro motorová vozidla“ a silnice různých tříd a pravidla jsou vždy stanovena pro konkrétní silniční úseky, včetně příslušné nejvyšší povolené rychlosti. Ta je mimo obce obvykle nejvýše 80 mil za hodinu (mph), ale častěji 70 mph. Jsem zvyklý rychlostní limity mírně ( a v mezích bezpečné jízdy) překračovat a tak i v USA jsem jel obvykle o 5-10 mph rychleji. Když se mně stalo, že jsem dojel vozidlo jedoucí předpisovou rychlostí, tak jsem je předjel (a někdy i zprava, což není v USA nic neobvyklého, zvláště v okolí velkých měst u čtyř, šesti nebo osmiproudých pruhů v jednou směru). Pokud jsem dojel vozidlo řádně označené nápisem „Sheriff“, „zklidnil“ jsem se a jako všichni ostatní jsem se o předjetí ani nepokusil. Stejně tak když jsem dojel vozidlo řádně označené „Highway Patrol“, stačilo krátké rozsvícení červeno-modrých majáků a rázem jsem úmysl předjíždět zavrhl... Vzpomněl jsem si na naši praxi, kdy vás civilně maskované policejní vozidlo nechá spáchat přestupek, případně vás svou jízdou vyprovokuje k vyššímu překročení rychlosti, poté se „odmaskuje“ a inkasuje od řidiče tučnou pokutu. Takže místo prevence pouze nesmyslná a neúčinná represe. Za celou dobu jsem se nesetkal s žádnou bezdůvodnou silniční kontrolou, o „dopravně – buzeračních“ masových akcích ani nemluvě. Někdy jsou tyto oblíbené policejní akce našimi ministry vnitra a policejními šéfy nesprávně označovány za dopravně - bezpečnostní... Při mých jízdách v Chicagu, Los Angeles nebo San Franciscu mě ani jednou nezastavila policie s potřebnou důkladné silniční kontroly, včetně zjišťování, zda jsem požil, jak se mně to běžně stává nejen v Praze a okolí... Místo těchto nesmyslných akcí doporučuji pro naši dopravní policii povinnou stáž u amerických dopraváků... Vyšlo by to levněji a dávalo smysl... Možná by ale jenom stačilo vyměnit ministra vnitra a policejního prezidenta. Dvojka „tuhý chovanec“ je asi ta nejhorší kombinace za posledních 25 let...

Mimo velká města se nesetkáte s nepořádkem v okolí silnic, všechny meze jsou dokonale vysekány a pokud se některá silnice za provozu opravuje nebo rozšiřuje, tak vždy je vše perfektně označeno a všude vládne čilý stavební ruch (a opravuje a buduje se relativně hodně...). Připomenu velkou ohleduplnost všech řidičů vůči chodcům a i neskutečnou ohleduplnost řidičů navzájem. K tomu pravidlo možnosti odbočení na červenou vpravo, které dělá provoz plynulejší a nic to nestojí a vrcholem fungující tolerance jsou křižovatky, kde mají všichni značku STOP a platí pravidlo „kdo dřív přijede, ten dřív odjede“... Divil jsem se, ale funguje to. V obytných částech měst je obvyklá maximální rychlost 25 mph, na okrajích měst 45 mph (jedna míle je 1,609 km).

Automobilismus je u nás jedním z hlavních přispěvatelů do státního rozpočtu. Daně tvoří více než polovinu ceny benzínu a nafty, kterou platíme u čerpacích stanic a ještě musíme prostřednictvím dálničních známek platit za používání naši děravé dálniční „sítě“ a podivná rakouská firma má miliardové zisky z vybírání mýta.

PS: Takže zůstává záhadou, kam mizí peníze vybrané od motoristů, když na silnicích a dálnicích to vidět není a to při dvojnásobném zdanění ve srovnání s USA s dokonalou, udržovanou a funkční silniční sítí... A tak i po téměř 30 letech budování kapitalismu, tady máme silnice v horším stavu než za starého režimu, ale s trojnásobnou hustotou dopravy. Ještěže se blíží volby...

Autor: Pavel Makovec | neděle 13.8.2017 11:37 | karma článku: 46.20 | přečteno: 11557x

Další články blogera

Pavel Makovec

Devizové rezervy ČNB. Polštář nebo balvan?

Relativní výší devizových rezerv patří Česká národní banka (ČNB) mezi rekordmany mezi centrálními bankami. Je to výhoda nebo hrozba? Budeme centrální bankéře blahořečit nebo proklínat? A je optimální struktura devizových rezerv?

12.2.2019 v 12:05 | Karma článku: 23.73 | Přečteno: 801 | Diskuse

Pavel Makovec

Stěhování vlády na obzoru?

Nápad premiéra Babiše na vybudování vládní čtvrti v Letňanech patří k těm lepším myšlenkám, které nezavání na první pohled populismem a v případě realizace by z dlouhodobého hlediska určitě znamenal úsporu vládních výdajů.

8.2.2019 v 9:35 | Karma článku: 13.66 | Přečteno: 322 | Diskuse

Pavel Makovec

Restituce. Danit nebo nedanit? Nebo ještě restituovat?

Zdanění restitucí je horké téma od vzniku současné vlády a pokud by vládní poslanci zvolení za ANO a ČSSD nezvedli pro zdanění církevních restitucí ruku, komunističtí poslanci by poslali Babišovu vládu na smetiště dějin.

7.2.2019 v 7:51 | Karma článku: 18.87 | Přečteno: 436 | Diskuse

Pavel Makovec

Je výkonnost české ekonomiky pod svým potenciálem?

V ekonomice je téměř 400 000 volných pracovních míst. A podnikatelé volají po dovozu dalších pracovních sil ze zahraničí a zjednodušení legislativy, která další přísun zahraničních pracovníků umožní. Je to (rozumné) řešení?

6.2.2019 v 8:46 | Karma článku: 19.47 | Přečteno: 440 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Přemysl Kroupa

Napsáno do šuplíku.

Tento článek byl napsán před dvěma léty, kdy tehdy USA zahájily hospodářskou válku, jako ochranu před zničujícími importy. Doba potvrdila, co napsáno níže.

23.2.2019 v 8:15 | Karma článku: 5.98 | Přečteno: 121 | Diskuse

Luboš Smrčka

Roboti a proč (možná) rosteme pomaleji než Slovensko

Dostala se mi do rukou studie HSBC, která je (mimo jiné) o vztahu robotizace a demografické křivky. Nejsme na tom zle. Tedy – s demografickou křivkou na tom zle jsme. Ale s těmi roboty si vedeme vcelku dobře.

22.2.2019 v 8:38 | Karma článku: 11.87 | Přečteno: 437 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Pravda o penzijních fondech, kterou nechcete slyšet

Myslím, že většina lidí během týdne v záplavě vágních zpráv typu, že u nás běží Apple Pay, nebo že se premiér ČR potká s prezidentem USA, přehlédla něco, co se v mnoha případech dotkne přímo jejich peněženky.

22.2.2019 v 8:00 | Karma článku: 48.22 | Přečteno: 26569 | Diskuse

Jan Vašek

Proč to v téhle firmě dělají tak špatně?

Tuto otázku si položí každý schopný nový pracovník nejpozději ve druhém měsíci po nástupu. Jedná se o natolik zásadní téma pro firmu i pracovníka, že se jej pokusím ilustrovat na konkrétním příkladu z vlastní praxe.

21.2.2019 v 15:39 | Karma článku: 14.06 | Přečteno: 884 | Diskuse

Luboš Smrčka

Do učňáků? To není řešení…

Máme prý málo řemeslníků. A málo vyučených. Málo lidí na stavby, do továren. A moc děcek na gymnáziích a na vysokých školách. Chápu Vladimíra Dlouhého, když to říká. Lobbuje za průmysl. Ale má to více děr, než ementál.

21.2.2019 v 8:00 | Karma článku: 22.96 | Přečteno: 1896 | Diskuse
Počet článků 152 Celková karma 18.93 Průměrná čtenost 2261

Od roku 1990 působím aktivně na českém kapitálovém trhu a mám poměrně jasný a vyhraněný názor na to co se děje v reálné ekonomice. Děkuji za připomínky, případně i nesouhlasné názory, podložené argumenty a fakty.

 

Najdete na iDNES.cz