Český rozhlas a ovlivňování parlamentních voleb 2017

19. 09. 2017 13:15:40
Termín „sedmá velmoc“, který vznikl pravděpodobně za Napoleona Bonaparteho, symbolizuje sílu a moc, kterou mají masová média ve společnosti a kterou ovlivňují společenský vývoj. Komu slouží sedmá velmoc u nás v předvolebním boji?

Označení masových médií (původně jen periodického tisku), které má vyjadřovat jejich moc a vliv ve společnosti pochází údajně od Napoleona. Počátkem 19. století proti němu válčily čtyři velmoci: Anglie, Rusko, Rakousko a Prusko. Za pátou velmoc, která proti Francii bojovala, Napoleon označil noviny Rheinischer Merkur, a tak vznikl termín šestá velmoc. Sedmou se média stala poté, co se mezi evropské velmoci začala počítat i Itálie. Někdy jsou média označována také jako čtvrtá moc, a to v návaznosti na systém moci zákonodárné, výkonné a soudní.

Jakou reálnou moc představuje možnost vlastnit a ovlivňovat masová média zjistil již Silvio Berlusconi, který je považován za druhého nejbohatšího muže v Itálii a jehož majetek je odhadován na 12 miliard dolarů. Vlastní velké mediální impérium: kromě několika novin jde zejména o společnost Mediaset, provozující přes desítku italských televizních kanálů; má také 80% podíl v televizní společnosti Endemol. Z tohoto důvodu byl v minulosti obviňován z toho, že ovlivňuje veřejné mínění ve svůj prospěch.

Po vzoru Berlusconiho se do mediálního byznysu v minulých letech zapojili také naši „miliardáři“, v čele s „druhým nejbohatším Čechem“ A. Babišem. Není zdaleka sám a média dnes u nás vlastní přímo nebo nepřímo, skrytě nebo veřejně řada dalších našich bohatých spoluobčanů. O tom, jaká je motivace těchto podnikatelů můžeme spekulovat, ale je téměř jisté, že je to především podpora jejich obchodních zájmů, a to i s využitím politického vlivu. Nebudu je všechny jmenovat, protože zasvěcení dobře vědí, kdo stojí za tím kterým médiem a co tím sleduje...

Aby byla moc soukromých médií vyvažována, existují v demokratických zemích tzv. veřejnoprávní média, která jsou placena z peněz daňových poplatníků - občanů, kterým by měla sloužit. Cílem jejich provozování je zabránit zneužití médií politickými stranami. Jak je tomu u České televize a Českého rozhlasu, které jsou u nás ze zákona tzv. médiem veřejné služby? Nikdo u nás již dnes nepochybuje o tom, že tuto funkci ani zdaleka neplní a plní spíše úlohu propagandy našeho současného vládního establishmentu a sluhy tzv. tradičních politických stran a jejich kmotrů...

Propaganda je dělaná poměrně sofistikovaně, aby budila zdání neutrality a objektivity. Příkladem je mimo jiné nahrávání předvolebních vizitek jednotlivých krajských lídrů, kterého jsem měl možnost se zúčastnit. Na první pohled férové a rovné schéma natáčení vizitek, ale ve skutečnosti dobře vymyšlený model ušitý na míru „tradičním“ politickým stranám a hlavně jejím lídrům, všem těm sobotkům, babišům, zaorálkům, fialům, okamurům a dalším. Na jednu stranu jsou všem dopředu známy otázky, které jsou pro všechny stejné, ale na druhou stranu nesmíte mít u sebe žádné poznámky k odpovědím na otázky. Takže se ptám: „Co je smyslem takových vizitek?“. Zprostředkovat občanům volební programy jednotlivých stran, nebo ukázat, jak je ten který lídr schopen reagovat bez přípravy a poznámek na otázky redaktora? Pokud je smyslem vizitek za „b“ , tak by bylo vhodnější žádné otázky dopředu neposílat a natočit bezprostřední reakce a odpovědi jednotlivých lídrů. Pokud je ale smyslem za „a“, to znamená zprostředkovat program jednotlivých politických stran a hnutí, tak mně nedává smysl, proč není možné mít u sebe třeba jen stručné poznámky nebo teze. Rád bych znal autora tohoto geniálně vymyšleného manipulativního schématu „volebních vizitek“. Možná by mně fundovaně vysvětlil a proargumentoval, proč je natáčení vizitek lídrů právě takové a ne jiné. Naším ostříleným vůdcům tradičních politických stran nedělá problém „žvanit“ na jakékoliv téma libovolně dlouho. Mají v tom více než 20 letou praxi. Co jim ale evidentně dělá vážný problém, je plnění svých volebních programů a předvolebních slibů. Zajímalo by mě, ve kterých stranických sekretariátech bylo uvedené schéma předvolebních vizitek natáčených v Českém rozhlase schvalováno... Vlastně to ani vědět nemusím...

PS: Zatímco pokus o nerovné podmínky při natáčení předvolebních vizitek krajských lídrů nějak nevyšel, samotné schéma je již samo o sobě buď nesmyslem, a nebo naopak dokonale promyšlenou manipulací...

Autor: Pavel Makovec | úterý 19.9.2017 13:15 | karma článku: 18.83 | přečteno: 800x

Další články blogera

Pavel Makovec

Devizové rezervy ČNB. Polštář nebo balvan?

Relativní výší devizových rezerv patří Česká národní banka (ČNB) mezi rekordmany mezi centrálními bankami. Je to výhoda nebo hrozba? Budeme centrální bankéře blahořečit nebo proklínat? A je optimální struktura devizových rezerv?

12.2.2019 v 12:05 | Karma článku: 23.73 | Přečteno: 801 | Diskuse

Pavel Makovec

Stěhování vlády na obzoru?

Nápad premiéra Babiše na vybudování vládní čtvrti v Letňanech patří k těm lepším myšlenkám, které nezavání na první pohled populismem a v případě realizace by z dlouhodobého hlediska určitě znamenal úsporu vládních výdajů.

8.2.2019 v 9:35 | Karma článku: 13.66 | Přečteno: 322 | Diskuse

Pavel Makovec

Restituce. Danit nebo nedanit? Nebo ještě restituovat?

Zdanění restitucí je horké téma od vzniku současné vlády a pokud by vládní poslanci zvolení za ANO a ČSSD nezvedli pro zdanění církevních restitucí ruku, komunističtí poslanci by poslali Babišovu vládu na smetiště dějin.

7.2.2019 v 7:51 | Karma článku: 18.87 | Přečteno: 436 | Diskuse

Pavel Makovec

Je výkonnost české ekonomiky pod svým potenciálem?

V ekonomice je téměř 400 000 volných pracovních míst. A podnikatelé volají po dovozu dalších pracovních sil ze zahraničí a zjednodušení legislativy, která další přísun zahraničních pracovníků umožní. Je to (rozumné) řešení?

6.2.2019 v 8:46 | Karma článku: 19.47 | Přečteno: 440 | Diskuse

Další články z rubriky Politická aréna - pro politiky

Luboš Zálom

Pasáci s pirátskou vlajkou? Ne, jen nepřátelé svobody.

Česká pirátská strana, která se velmi dlouho tvářila jako zastánci decentralizace, sdílené ekonomiky, si po snahách o regulaci sdílených taxislužeb či ubytování vzala na paškál nejstarší řemeslo.

22.2.2019 v 16:56 | Karma článku: 25.64 | Přečteno: 817 | Diskuse

Jiří Paroubek

Senzační vítězství

Český fotbal se především díky Plzni a Slávii, dostal výše, nežli jsme mohli na začátku sezóny očekávat.

22.2.2019 v 14:06 | Karma článku: 15.54 | Přečteno: 699 | Diskuse

Alena Gajdůšková

Lidskost proti sobectví aneb opravdu se bez čerstvého rohlíku denně neobejdeme?

Někteří kolegové poslanci nutně potřebují každý den čerstvý rohlík. Bez něho si to „správné“ ráno nedovedou představit.

21.2.2019 v 12:59 | Karma článku: 21.71 | Přečteno: 1387 | Diskuse

Filip Humplík

Češi by měli víc umírat, zlevnily by pohřby!

Nebo “Kokain je tak drahý, protože feťáci málo šňupou!” Nebo “Čím víc budeme jezdit autem, tím levnější bude benzín!”

21.2.2019 v 12:22 | Karma článku: 28.23 | Přečteno: 1015 | Diskuse

Kateřina Valachová

Dětské dluhy jsou ostuda společnosti

S dětskými dluhy jsem válčila ještě za působení u doktora Motejla, prvního českého ombudsmana. Byl to boj s větrnými mlýny. V jedné bitvě jsme vyhráli, ale hned se objevily desítky dalších. A dneska to není zase o tolik lepší.

21.2.2019 v 12:02 | Karma článku: 17.82 | Přečteno: 599 | Diskuse
Počet článků 152 Celková karma 18.93 Průměrná čtenost 2261

Od roku 1990 působím aktivně na českém kapitálovém trhu a mám poměrně jasný a vyhraněný názor na to co se děje v reálné ekonomice. Děkuji za připomínky, případně i nesouhlasné názory, podložené argumenty a fakty.

 

Najdete na iDNES.cz