Absolutní zákaz jízdy kamionů !
Dálniční síť ?
Používat slovní spojení „dálniční síť“ v souvislosti s existující dopravní infrastrukturou v České republice je stejným nesmyslem jakým by bylo hovořit o naší současné síti „vysokorychlostních železnic“. Ani jedno ani druhé bohužel v České republice neexistuje a je téměř jisté, že ani v nebližších desetiletích existovat nebude.
První plány na vybudování dálniční sítě se objevily v našich zemích již před druhou světovou válkou, včetně zahájení prvních prací na její výstavbě. V květnu 1939 byl proveden u Průhonic první výkop a dálniční spojení mezi Prahou a Brnem mělo být dokončeno v roce 1940. S budováním dálnice se opět začalo v roce 1967, první úsek byl otevřen v roce 1971 a k propojení Prahy a Brna došlo v roce 1980 (zpoždění pouhých 40 let). Dálniční síť měla vždy primárně sloužit osobní dopravě a sekundárně válečným potřebám (rychlá přeprava vojsk, záložní letiště, atd.) Nikdy nebyly dálnice projektovány jako dopravní tepny pro kamionovou dopravu, které primárně slouží dnes. Současný tragický technický stav našich dálnic je vedle zanedbané údržby hlavně dílem obrovského každodenního provozu přetížených kamionů, většinou zahraničních dopravců.
Po roce 1989 místo urychleného dobudování dálniční sítě a jejího napojení na vyspělé západoevropské země, došlo naopak k praktické destrukci již existujících dálničních úseků. Za jízdu po rozmlácených dálnicích, které přispívají k rychlému opotřebení a ničení soukromých vozidel občanů a firem se současné polistopadové vlády dokonce nestydí vybírat poplatky ve formě dálničních známek a mýtného, namísto platby příspěvku občanům a firmám na údržbu a obnovu dálnicemi poničených vozidel. Celková oficiálně uváděná délka dálnic je u nás 772 kilometrů. Pokud bychom ale odečetli úseky s omezením a úseky v opravě, je reálná délka spíše poloviční a souvislé úseky umožňující plynulou jízdu je možné počítat pouze po pár desítkách kilometrech. V čem však jsme evropskou špičkou je cena za vybudování kilometru dálnice a ziskovost rakouské firmy, která provozuje výběr mýta. S mírnou nadsázkou se dá tvrdit že celkový výběr mýta pouze lehce překračuje náklady nutné na jeho výběr. Cena cyklostezek v Praze by se dala určitě nesmazatelně zapsat do jakékoliv knihy rekordů (pokud již v té Guinnessově není...).
Dálniční provoz v ČR a v Evropě
Během léta jsem měl možnost absolvovat několik tisíc kilometrů jízdy po německých, rakouských, italských a švýcarských dálnicích. Ve srovnání s Českou republikou je naprostým zázrakem německá „skutečná“ dálniční síť, kde (stále ještě bezplatné) dálnice nemají žádná nesmyslná rychlostní omezení a umožňují rychlou, levnou a bezpečnou přepravu osob na dlouhé vzdálenosti. Ale i zpoplatněné rakouské dálnice a italské dálnice s mýtnicemi, svým rozsahem a kvalitou řádově překonávají naše dálnice a jízda po nich neničí ani auta, a ani jejich řidiče a spolucestující.
Základní rozdíl u dálničního provozu je však v počtu kamionů na západoevropských dálnicích ve srovnání s ČR a hlavně ve způsobu jízdy a technickém stavu kamionů na dálnicích. Ani jednou jsem v zahraničí nezažil vzájemné předjíždění kamionů, kdy jeden kamion jedoucí rychlostí 90 km/h, předjíždí jiný kamion, „řítící“ se po dálnici rychlostí 88 km/h. Na několika desítkách „reálně“ dálničních kilometrů mezi Prahou a Brnem (oběma směry) je vzájemné předjíždění kamionů asi nejčastější manévr, který Vás během jedné jízdy opakovaně omezí a ohrozí .
Jediné řešení vidím v okamžitém zákazu jízdy všech „tranzitních“ kamionů po českých dálnicích. Zákaz je možné řešit bud administrativně, nebo tržně, razantním zvýšením mýtného o 100 -200%. Přikláním se pro tržní řešení, které po prvotním pozitivním šokovým snížení jízd kamionů můžeme případným snižováním mýtného udržovat na únosné úrovni. Kamiony jedoucí z Polska by mohly jezdit přes Německo a kamiony přijíždějící k nám ze Slovenska by jely přes Rakousko a následně Německo nebo Švýcarsko nebo Itálii. Určitě by se to na naší ekonomice nijak negativně neprojevilo, naopak by se omezily daňové úniky a podvody založeném na nesmyslném převážení různého zboží (např. toaletního papíru) bez konečné spotřeby napříč Evropou.
Pavel Makovec
Potřebujeme ruskou ropu?
Naše finanční podpora Ruska od vypuknutí válečného konfliktu s Ukrajinou představuje jen za dodávky ropy přes 270 miliard korun, zatímco naše celková pomoc napadené Ukrajině nedosahuje ani 60 miliard korun.
Pavel Makovec
Jak se jezdí v Evropě
Je tomu rok, co jsem si vyzvedl řidičák z „čistírny“ a rozhodl jsem se po tři a půl měsíční „karanténě“ projet po Evropě. Zjistil jsem, že vyspělá Evropa se nám stále rychleji vzdaluje...
Pavel Makovec
Vláda na nákupech
Nemyslím tím nepovedený „mystery shopping“ pana předsedy vlády Fialy, který mu ale zajistil nesmrtelnost jako „Mr. Nutella“, pod kterým se zapíše do historie, ale letošní nákupy soukromých firem státem, označované za "strategické"
Pavel Makovec
Největší evropský skanzen? Česká republika.
Uděláme z „montovny mozkovnu“ nebo „přechod na vzdělanostní ekonomiku“ je budoucnost naší země... Podobným výkřikům politiků se dnes začínají smát i občané, kteří ještě nedávno politikům věřili. Naši politici však mají tajný plán!
Pavel Makovec
Nezaměstnanost. Jsme opravdu premianti?
Poslední roky se holedbáme rekordně nízkou nezaměstnaností. Je to opravdu tak? Při podrobném zkoumání zjistíme, že je to jen náš další umělý úspěch. Realita je jiná a místo armády nezaměstnaných máme armádu předčasných důchodců.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Rusko útočí na Ukrajinu z nového směru. Bránit Charkov zamířily posily
Ruské jednotky se pokoušejí prolomit ukrajinskou obranu v pohraničí na severu Charkovské oblasti,...
Hokej Česko - Finsko je pro řadu poslanců důležitější, divil se Fiala z SPD
Přímý přenos Korespondenční volbu čeká už jen závěrečné hlasování. Do boje o ni vstoupilo začínající hokejové...
Hromadná nehoda na Kladensku. Při havárii čtyř aut se zranili čtyři lidé
Čtyři auta havarovala v pátek odpoledne na křižovatce u Unhoště na Kladensku. Při nehodě se zranili...
Řidič auta zkřížil cestu náklaďáku, záchranáře přivolal elektronický systém
Na křižovatce u Rájce na Rychnovsku se ve čtvrtek dopoledne srazilo osobní auto s nákladním vozem....
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 203
- Celková karma 15,87
- Průměrná čtenost 2178x